Inedit
Cum spui NU la locul de muncă
Chiar dacă îţi doreşti să-ţi ajuţi colegii sau şeful indiferent dacă asta face parte din “fişa postului” sau nu, trebuie să te gândeşti şi la tine. Sarcinile de genul ăsta te vor epuiza în timp, iar tu vei deveni un zombie dispus să slujească pe toată lumea.
Setează-ţi graniţele. A putea să faci ceva nu este acelaşi lucru cu a fi obligat să faci asta. Drept urmare, atunci când un coleg te roagă să-l ajuţi cu o chestie doar pentr a-şi lua ceva timp liber, poţi să-l refuzi politicos, asigurându-l că şi timpul tău este la fel de important ca şi al lui.
Oferă alternative. Chiar dacă nu-ţi ajuţi colegul ori şeful, fă asta într-un mod în care nu va avea ce să-ţi reproşeze mai târziu. Explică-i cât de încărcată este agenda ta şi pune-i la dispoziţie nişte variate care ar putea să-i fie de folos.
Nu te grăbi să dai un răspuns. De câte ori nu ni se întâmplă să spunem da pe moment, apoi să regretăm? Spune-i celui care a venit după ajutor că ai nevoie de puţin timp pentru a-ţi verifica agenda şi întreabă-l când poţi să-i dai un răspuns.
Ai şi tu limite. De multe ori, oamenii se feresc să dea un răspuns negativ, mai ales superiorilor, de teamă că acesta le-ar pune în pericol dezvoltarea profesională. În cazul în care nu eşti cel mai potrivit pentru sarcina respectivă, informează-ţi şeful despre asta şi nominalizează pe cineva care poate să facă asta mai bine. Vei da dovadă de autocunoaştere, dar şi de spirit organizatoric, iar aceste lucruri nu vor trece neobservate.
Consecinţele unui „da” permanent. Imaginează-ţi cât de stresant va fi să-i ajuţi pe toţi din jurul tău. Nu vei avea timp deloc să respiri, iar asta va atrage după sine oboseală şi nervozitate, care la rândul lor vor duce la o ineficienţă la locul de muncă. Nu spune nimeni să refuzi pe toată lumea, dar nici să te afli acolo doar pentru a-i ajuta pe alţii care, de cele mai multe ori, nici măcar nu au nevoie de ajutor.