Inedit
Totul despre comunitatea Amish
Amish este o grupare religioasa crestina cu doctrina anabaptista, caracterizata mai ales prin felul de trai simplu si traditional si rezistenta care o opune in fata adoptarii obiceiurilor si utilitatilor moderne. In lume exista aproximativ 300.000 de persoane apartinand acestei grupari, cea mai mare parte traind in 22 localitati din SUA si Ontario, Canada.
Populatia amish isi are originea in emigrantii elvetieni de limba germana. Ei cred in Noul Testament, in forma sa strict literara, si duc o viata izolata de lumea moderna. Valorile lor, de care se lasa ghidati, sunt pacifismul si traiul simplu. Vesmintele lor sunt ca acelea care se purtau in secolele XVII si XVIII. Majoritatea populatiei amish vorbeste ca limba materna limba Deitsch sau limba germana din Pennsylvania. Populatia amish nascuta dupa 1960, cu vederi mai progresiste, tinde sa imprumute limba engleza in vorbirea curenta. Dintre comunitatile timpurii, care s-au stabilit in Statele Unite, multe au renuntat la identitatea amish si au devenit menoniti.
Stilul de viata al comunitatii Amish
Stilul de viata al populatiei amish este dictat de un regulament numit Ordnung. Regulamentele difera de la comunitate la comunitate. Ceea ce intr-o comunitate poate fi interzis, in alte comunitati poate fi permis. De aceea nu se poate defini un stil de viata general acceptat pentru toate comunitatile amish. Regulamentul bisericesc (Ordnung) priveste pe toti cetatenii comunitatii si acopera toate aspectele vietii de zi cu zi, inclusiv ingradiri si limitari in ceea ce priveste folosinta curentului electric, telefoane, autovehicule, vestimentatie. Majoritatea populatiei amish nu accepta asistenta guvernamentala si nici nu efectueaza stagiul militar. Membrii gruparii care accepta aceste servicii risca sa fie excomunicati.
Electricitatea este vazuta ca o legatura cu exteriorul, cu englezii, plus ca ar duce la disparitia traditiilor si renuntarea la stilul de viata simplu, prin adoptarea electrocasnicelor. In unele comunitati ea este acceptata, insa fara a se lega la retelele nationale de energie electrica. Acele comunitati isi produc singure electricitatea sau folosesc baterii. In general nu se folosesc baterii si retele superioare a 12V, pentru ca sa nu se poata folosi televizoare, uscatoare de par sau masini de spalat.
In regulamentul privitor la vestimentatie, in unele comunitati nu sunt permisi nasturii. Populatia amish e recunoscuta pentru eficienta agriculturii si pentru confectionarea plapumelor. In unele comunitati amish este permisa folosirea semintelor de plante modificate genetic.
In unele comunitati cei neinsurati se barbieresc, in timp ce cei casatoriti isi lasa barba lunga, iar in altele aceasta schimbare se produce la botez. In general, mustatile sunt interzise pentru ca amintesc de obiceiurile militarilor europeni, care i-au supus la persecutie politica si religioasa in secolele XVI si XVII. Populatia amish se boteaza odata ajunsa la varsta maturitatii si este considerata o alegere a fiecarui individ in parte de a se boteza si de a ramane in comunitare, sau de a nu se boteza si de a parasi comunitatea. Marea parte a descendentilor amish aleg sa fie botezati. In unele comunitati li se permite tinerilor sa duca o viata moderna in lumea englezilor pentru un an de zile, acest fapt facandu-i sa-si poata alege in cunostinta de cauza drumul in viata. In unele comunitati se rupe total si irecuperabil contactul cu persoanele care au ales sa paraseasca comunitatea, iar in altele li se permite contactul cu familia. Nu toate comunitatile sunt in comuniune intre ele, comunitatile mai conservatoare le pot considera pe cele mai progresiste ca ne-amish si sa nu permita contactul intre ele, si nici casatoria intre membrii acestora.
Comunitatea amish se simte presionata de legile moderne cu privire la exploatarea prin munca a copiilor. In regulamentele lor stravechi bisericesti in educarea copiilor intra si faptul ca acestia trebuie sa munceasca din greu, ceea ce este in opozitie cu legile tarilor in care traiesc. De asemenea membrii comunitatii amish resping idea de a accepta serviciile medicale, atat pentru ei, cat si pentru copii lor, ceea ce duce la punerea in pericol a vietii acestora din urma. Ei platesc impozite si taxe pentru servicii si bunuri pe care refuza sa le primeasca.
Un caz interesant este cel al lui Valentine Byler, membru amish care, conform International Revenue Service, in 1956, avea de plata peste 300 de dolari pentru asigurari sociale.[1] Neavand conturi bancare, inspectorii i-au confiscat caii pe care ii utiliza in lucrari agricole. Cazul a starnit ecouri in mass-media si in cele din urma Senatul american este nevoit sa introduca un amendament in Codul Fiscal prin care grupurile religioase care nu doresc sa beneficieze de serviciile sociale ale statului sa fie exceptate de la plata contributiilor.