Connect with us

Revistateo.ro

Taierea imprejur a Domnului, prima sarbatoare din 2017

Inedit

Taierea imprejur a Domnului, prima sarbatoare din 2017

Pe 1 ianuarie 2017 au loc doua sarbatori importante: Taierea imprejur a Domnului si Sfantul Vasile cel Mare. Taierea imprejur este mentionata prima in calendarul crestin ortodox.

Rolul Taierii imprejur a Domnului

Taierea imprejur a lui Hristos s-a facut in a opta zi de la Nasterea Sa. Acesta era un obicei specific mediului in care a crescut, iar familia lui Hristos trebuia sa respecte randuielile.

Sfintii Parinti au stabilit ca Nasterea lui Hristos sa fie praznuita pe 25 decembrie. Prin urmare, taierea imprejur este praznuita pe 1 ianuarie, la exact 8 zile de la Nasterea Mantuitorului.

Ce este „taierea imprejur”? Este vorba despre taierea circulara a partii superioare a madularului barbatesc, dupa cum sustin teologii. In vremea lui Iisus, fiecare copil de parte barbateasca era taiat imprejur. Obiceiul este mentionat in Vechiul Testament.

„Toti cei de parte barbateasca ai vostri sa se taie imprejur. Sa va taiati imprejur si acesta va fi semnul legamantului dintre Mine si voi. In neamul nostru, tot pruncul de parte barbateasca… sa se taie imprejur in ziua a opta” – Facere 17, 10-12.

Aceasta porunca este repetata si lui Moise in Levitic. Si in Evanghelia dupa Ioan se pomeneste de taierea imprejur: „Moise v-a dat taierea imprejur, nu ca este de la Moise, ci de la parinti. Sambata taiati imprejur pe om”.

Ceremonia taierii imprejur era o practica dureroasa, mai ales in acea epoca. Pentru aceasta operatie se foloseau cutitul, briciul si piatra. Practica este descrisa cu amanunte in Biblie. „Sefora, luand un cutit de piatra, a taiat imprejur pe fiul ei” – Iesirea 4, 25.

CITESTE SI: Traditii, obiceiuri si superstitii de Sfantul Vasile

Aceasta practica evreiasca nu urmarea doar curatia omului, ci avea si o componenta teologica importanta. Mai mult, taierea imprejur se facea si la alte popoare (arabi, egipteni, mahomedani), insa obiceiul nu era pus in practica din considerente teologice. In acest punct, taierea imprejur a evreilor se diferentiaza de cea practica de idolatrii si preotii egipteni, saracinii, ismaelitii sau samaritenii.

In concluzie, taierea imprejur era o preinchipuire a Botezului si, dincolo de aspectele legate de sanatate, randuiala avea o semnificatie religioasa profunda.

Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

More in Inedit

To Top